امروز:

تاثیر ورشکستگی شرکت و شرکا بر یکدیگر

مقدمه:
پیش از این درباره شخصیت حقوقی مستقل شرکت های تجاری، مطالبی را منتشر نموده و بیان داشتیم، ویژگی مستقل بودن شخصیت حقوقی شرکت های تجاری نسبت به شخصیت شرکا یا سهامداران آن شرکت، چه بسا مهم ترین اثری باشد که ثبت یک شرکت تجاری و اقدام به فعالیت تجاری در چارچوب آن می تواند برای فعالان این عرصه به بار داشته باشد.
حال که در یادداشت های اخیر پیرامون مفهوم ورشکستگی و برخی احکام قانونی مرتبط با آن صحبت کردیم در این مطلب برآنیم تا با توجه به مساله استقلال شخصیت حقوقی شرکت، نکاتی را پیرامون تاثیر ورشکستگی این دو نهاد یعنی شرکت و شرکا / سهامداران بر یکدیگر بررسی کنیم.
از منظر یک تقسیم بندی، شرکت های تجاری به دو نوع شرکت های اشخاص و شرکت های سرمایه تقسیم می شوند. شرکت های شخص شرکت هایی مانند شرکت های تضامنی هستند که شخص شریک در آن ها محوریت دارد و در مقابل شرکت های سرمایه مانند شرکت های سهامی و مسئولیت محدود هستند که در آن ها محور اصلی شرکت، سرمایه خود شرکت است نه شخصیت شرکا. فلذا بحث در مورد تاثیر ورشکستگی شرکت بر شرکا و بالعکس بر اساس این تقسیم بندی پیش می رود:

الف: اثر حکم ورشکستگی در شرکتهای اشخاص:
۱٫ اثر ورشکستگی شریک در شرکت : یکی از موارد انحلال شرکت تضامنی و نسبی در قانون، ورشکستگی یکی از شرکا اعلام شده است. در مورد ورشکستگی یکی از شرکاء انحلال وقتی صورت می گیرد که مدیرتصفیه کتبا تقاضای انحلال شرکت را نموده و از آن تقاضا، شش ماه گذشته و شرکت مدیر تصفیه را از تقاضای انحلال منصرف نکرده باشد.
۲٫ اثر ورشکستگی شرکت در وضعیت شریک : اگر شرکت “شخص” ورشکسته شود طلبکاران می توانند به طور تضامنی یا نسبی به شرکاء مراجعه کنند و در صورتی که شریک تاجر باشد و دیون را نپردازد، می توان تقاضای ورشکستگی اش را نمود ولی اگر تاجر نباشد، ممکن است اموال او توقیف گردد.

ب: اثر حکم ورشکستگی در شرکت های سرمایه:
با توجه به مفهوم شخصیت حقوقی مستقل شرکت های تجاری از شرکا، در صورت ورشکسته شدن شرکت، طلبکاران اصولاً حق مراجعه به سهامدار را ندارند، مگر تمامی ارزش اسمی سهام پرداخت نشده باشد که می توان عمل به تعهد سهامدار را مطالبه کرد وسهامدار اگر پرداخت نکند وتاجر هم باشد می تواند ورشکسته تلقی گردد برعکس اگر شریک ورشکسته شود می توان توقیف سهام وی را در شرکت در خواست کرد.
بنا بر اصل استقلال شخصیت حقوقی، ورشکستگی شخص سهامدار، موجب ورشکستگی شرکت نمی شود ولی قانونگذار برای حفظ حقوق طلبکاران شرکتهای سهامی مسئولیت فردی یا تضامنی مدیران را در یک صورت پیش بینی نموده و آن صورت این است که اگر شرکت ورشکسته شود یا پس از انحلال معلوم گردد که دارائی شرکت برای ادای دیون آن، کافی نیست، هر طلبکاری می تواند از دادگاه ذی صلاح محکومیت مدیران شرکت سهامی را که با ارتکاب تقصیر موجبات ورشکستگی شرکت و عدم تکافوی دارائی آن را فراهم کرده اند به پرداخت آن قسمت از دیون که وصول آن از دارائی شرکت امکان پذیر نیست تقاضا نماید.
در صورتی که شریک شرکت با مسؤلیت محدود ورشکست شود و طلبکاران برای وصول سهم الشرکه اش به شرکت مراجعه کنند، چون آزاد کردن سهم الشرکه با انحلال شرکت ممکن است ، چاره ای جز انحلال شرکت وجود ندارد.


نوشته شده در : یکشنبه 11 شهریور 1397  توسط : سامان حسنی.    نظرات() .

ورقه اختراع طراحی


کسی که طرح جدید، ابتکاری و تزئینی برای ساخت یک کالا اختراع می کند ممکن است تحت شرایطی موفق به اخذ ورقه اختراع شود.
ورقه اختراع طراحی

شرایط برای اخذ ورقه اختراع در این فرض معمولاًٌ همان شرایطی است که برای اخذ ورقه اختراع در سایر موارد معمول است.

در قانون بعضی از کشورها دوره حمایت از اختراع طرح 14 سال از تاریخ صدور ورقه تعیین شده است.


نوشته شده در : یکشنبه 11 شهریور 1397  توسط : سامان حسنی.    نظرات() .

تمدید گواهینامه های رتبه بندی پیمانکاران

تمدید گواهینامه های رتبه بندی پیمانکاران

۱- الزامات مورد نیاز برای تمدید گواهینامه‌‌های رتبه‌بندی پیمانکاران :با توجه به اینکه گواهینامه‌های رتبه‌بندی صادر شده دارای اعتبار یکساله بوده و تاریخ برخی از آنها منقضی شده است، لذا تمدید گواهینامه های رتبه بندی پیمانکاران حداکثر برای دو بار و هر بار بمدت یکسال در صورت وجود شرایط ذیل قابل تمدید است و پیمانکاران می توانند در صورت دارا بودن این شرایط از خدمات تمدید گواهینامه های رتبه بندی پیمانکاران استفاده نمایند :

    شرایط مورد نیاز تمدید گواهینامه های رتبه بندی پیمانکاران :

    عدم دارا بودن تخلف و هر نوع رفتار خلاف شئون حرفه‌ای و ضوابط کانون
    تعامل، هماهنگی و پاسخگویی مناسب و بموقع به درخواست‌های کانون
    ارائه دادن تعهد کتبی مبنی بر اعلام تغییرات سازمانی و نیروی انسانی که سبب کاهش رتبه می‌شود
    حفظ شرایط عضویت و پرداخت حق عضویت سالانه و دو درصد حق‌الزحمه تا زمان تمدید
    پرداخت هزینه تمدید گواهینامه رتبه‌بندی برای دوره یکساله از تاریخ اخذ گواهینامه تا زمان تمدید طبق جداول زیر:

گروه رتبه / نوع خدمات     امکان‌سنجی     نظارت
رتبه‌های الف     ۳۰     ۱۵
رتبه‌های ب     ۱۲     ۶
رتبه‌های ج     ۶     ۳

توجه :عدد ها به میلیون ریال می باشند.

تبصره ۱ : در هنگام تمدید گواهینامه مبالغ ۲% پرداختی مشاور در دوره از هزینه تعیین شده کسر خواهد شد.
تبصره ۲ : شرکت‌هایی که در مرحله ارزیابی و رتبه‌بندی اولیه رتبه‌ ج –۳ را کسب کرده‌اند ، گواهینامه آنان حداکثر با ۳ گرایش (به استثنای انرژی نفت و گاز و معادن و فلزات) تمدید خواهد شد .
هر یک از شرکت‌های مشاور پس از سه سال از تاریخ اولین رتبه ‌بندی ( و دوبار تمدید ) ، مجدداً ارزیابی و رتبه‌بندی خواهد شد ، اعتبار گواهینامه ارزیابی مجدد سه سال خواهد بود.

۲-برای ارتقاء و تمدید گواهینامه های پیمانکاران چه شرایطی مورد توجه می باشد؟ شرکت‌هایی  که رتبه‌بندی شده اند  و حداقل یکسال از تاریخ صدور گواهینامه رتبه‌بندی آنان گذشته باشد، در صورت دارا بودن و احراز شرایط بند یک این دستورالعمل و با اعلام دلایل کافی مبنی بر افزایش توانمندی و تغییرات مثبت در شاخص‌های رتبه‌بندی در هر یک از رسته‌هائی که قبلاً ارزیابی شده و رتبه مربوط را بدست آورده‌اند می‌توانند کتباً ارتقاء رتبه خود را درخواست کنند.
تبصره ۱ : درخواست رتبه‌بندی برای رسته‌ای که مشاور فاقد رتبه می‌باشد نیز در این مرحله قابل بررسی است.
تبصره ۲ : شرکت‌هائی که در ارزیابی و رتبه‌ بندی اولیه با برخورداری از امتیاز ارفاقی (موضوع بند ۴ ، آئین ‌نامه رتبه‌بندی) از حداقل رتبه برای فعالیت برخوردار شده‌اند پس از یکسال مجدداً ارزیابی خواهند شد.
تبصره ۳ : شرکت‌های درخواست‌کننده ارتقاء رتبه حداکثر از یک پایه ارتقاء می‌توانند برخوردار شوند.
تبصره ۴: شرکت‌هائی که در مرحله ارتقاء رتبه ج – ۲ یا ج – ۱ را کسب نمایند فقط در سه گرایش می‌توانند ادامه فعالیت دهند.
تبصره ۵: ارتقاء رتبه شامل امتیاز ارفاقی ( موضوع بند ۴ آئین‌ نامه رتبه‌ بندی ) سال اول نمی‌شود.
۳- هزینه ارزیابی مرحله ارتقاء از ۱۰ میلیون ریال تا ۲۰ میلیون ریال به تناسب حجم تغییرات خواهد بود، همچنین به دبیرخانه کانون اجازه داده می‌شود به شرکت‌هائی که دفتر اصلی آنان در شهرستان‌ها است با تشخیص خود وبا ذکر دلایل تا ۲۵ درصد تخفیف دهد.
تبصره : هزینه درخواست گرایش جدید ۱۰ میلیون ریال می‌باشد.
۴- اعتبار گواهینامه رتبه‌بندی در مرحله ارزیابی ارتقاء سه سال می‌باشد لیکن کانون هر سال بر حسب وظیفه نظارتی خود به صورت دوره‌ای از شرکت‌ها بازدید و اعتبار شاخص‌ها و امتیازات کسب شده را ارزیابی خواهد کرد .این دستورالعمل در ۲ بخش و ۴ بند و ۸ تبصره در تاریخ : ۱۳۹۱/۰۴/۰۴ به تصویب شورای عالی کانون رسید.

 موارد تاثیر گذار در ارتقا و تمدید گواهینامه های پیمانکاران :

۱-توانایی و قدرت مالی شرکتها و پیمانکاران و اندازه سرمایه آنها :

به هر میزان که شرکت تلاش بیشتری در راستای افزایش میزان سرمایه نماید، به همان میزان هم می‎تواند انتظار اخذ گرید بالاتر را داشته باشد. به عبارت دیگر هر شرکتی به منظور کسب و سود تشکیل می‎شود اما این کسب سود بسته به میزان سرمایه‎ای است که برای آن صرف شده باشد. به هر میزان که سرمایه بیشتری برای تشکیل شرکت و انجام فعالیت‌های آن صورت گرفته باشد، به همان میزان هم سود شرکت افزایش می‎یابد. به تبع این امر نیز گرید شرکت قابل ارتقا می‎باشد.

۲-میزان مبلغی کلی که شرکت ها قرارداد بسته اند :

شرکتهای تازه تاسیس برای ثبت شرکت و اخذ گرید نیازی به ارائه سوابق خود ندارند و در مقابل نائل به کسب گرید پایین می‎شوند. شرکتهایی که سابقه بیشتری داشته باشند و یا در طی زمان سابقه فعالیت آنها افزایش پیدا کرده، می‎توانند در جهت ارتقا گرید شرکت، اقدام نمایند. برای این کار باید سوابق فعالیت شرکت به همراه تعداد قراردادهای موفق را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارائه دهند.

۳- نیروهای فنی و مهندسی یک شرکت و میزان سابقه کار مرتبط آنها:

چنانچه شرکتی با تعداد کمی افراد متخصص که سابقه کار آنها نیز پایین است، رتبه نازلی را از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اخذ نمایند، اما به مرور زمان تعداد این افراد رو به فزونی رود و همزمان میزان سابقه کار آنان نیز افزایش یابد، می‎توانند درخواست خود را مبنی بر افزایش گرید شرکت به سازمان مربوطه ارائه دهند.

۴-قدرت رسیدن به حد نصاب موردد نیاز و متناسب با هر رشته:

یکی دیگر از شرایط ارتقا رتبه کسب حد نصاب لازم و متناسب با هر رشته قرارداد انجام شده می‎باشد. به این معنا که سازمان مدیریت و برنامه ریزی شرکتها اخذ گرید را در ۱۱ رشته:

۱- ساختمان

۲- راه

۳- حمل و نقل

۴- تاسیسات

۵- کشاورزی

۶- آب

۷- مرمت آثار باستانی

۸- کاوش‌های زمینی

۹- ارتباطات

۱۰-نفت و گاز

۱۱- نیرو

اعلام کرده است که برای اخذ گرید در هر رشته متفاوت از دیگری می‎باشد.


نوشته شده در : دوشنبه 5 شهریور 1397  توسط : سامان حسنی.    نظرات() .

اقدامات لازم قبل از ثبت شرکت های تجاری

شرکت های تجاری، اجتماع دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی به منظور انجام عملیات تجاری و کسب سود را گویند.
شرکت هایی که هدف از تاسیس آن ها تجارت نیست و اعمال تجاری انجام نمی دهند،شرکت های حقوقی یا مدنی نامیده می شوند.
استفاده از پدیده شرکت تجاری به بازدهی فعالیت اقتصادی حدت بیشتری می دهد و متضمن مزایایی است که فعالیت فردی در بر ندارد، مزایایی چون فراهم شدن سرمایه بیشتر و تجمع تخصص هایی گوناگون برای دستیابی به هدفی واحد و به ویژه محدودیت مسئولیت فعالان تجاری.
وقتی عده ای می خواهند فعالیت های خود را در قالب شرکت های تجاری انجام دهند بایستی:
اولاَ: با انواع شرکت ها و مزایا و معایب آن ها آشنایی داشته باشند.
ثانیاَ: با اطلاع از وظایف و اختیارات و نحوه انتخاب مدیران شرکت و تشریفات خاص قانونی،جهت به ثبت رساندن شرکت های مزبور اقدام کنند؛ در غیر این صورت با مشکلات متعددی روبرو خواهند شد.
پس از مطالعه ی کلی راجع به قواعد حاکم بر انواع شرکت ها و قوانین مالیاتی شرکت ها و انتخاب نوع و قالب شرکت ، نسبت به فراهم نمودن مدارک مورد نیاز و همچنین تعیین مکان شرکت و ... اقدام فرمایید. ما در ذیل ، به بررسی هر یک از این موارد به طور کامل پرداخته ایم. قبل از ورود به بحث شایان ذکر است چنانچه در هر یک از مراحل تاسیس و ثبت شرکت با سوال و یا مشکلی مواجه شدید، می توانید سوالات خود را  با کارشناسان ما در میان بگذارید. کارشناسان ما در ثبت شرکت فکر برتر به دو طریق می توانند شما را همراهی کنند. اول آنکه توسط مشاوره تخصصی رایگان در این زمینه شما را راهنمایی نمایند و دیگر آنکه تنها با ارائه مدارک مورد نیاز ، کلیه امور ثبتی شما را خود بر عهده گیرند.
مدارک تهیه شده را می توانید حضوراَ به وکیل ثبت شرکت فکر برتر تحویل دهید و یا از طریق پست ارسال فرمایید.
از جمله مهم ترین اقدامات قبل از ثبت به قرار ذیل است :

    تعیین نام شرکت

همان طور که شخص حقیقی دارای نام و فامیل و مشخصات سجلی است و توسط سازمان ثبت احوال ( وزارت کشور ) ثبت و در شناسنامه و کارت ملی منعکس می شود ، شخص حقوقی نیز با انتخاب نام شرکت و علامت تجاری و ثبت مراتب در اداره ثبت شرکت ها در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ( قوه قضاییه ) می بایست هویت خود را رسمیت بخشد و متعاقباَ از امتیاز و مزایای آن استفاده نماید. متقاضی تعیین نام باید احدی از سهامداران یا موسسین یا وکیل رسمی دادگستری (با ارائه وکالتنامه) باشد.
برای این منظور، با لحاظ شرایط قانونی  پنج نام برای شرکت خود انتخاب نمایید و به ترتیب اولویت در پایگاه اینترنتی اداره کل ثبت شرکت ها به نشانی irsherkat.ssaa.ir وارد کنید تا از بین آن ها یکی مورد تایید قرار گیرد.( در رابطه با نحوه ی انتخاب نام شرکت ، لطفاَ رجوع کنید به مقاله ی راهنمای انتخاب نام شرکت )
لازم به ذکر است، اشخاص حقوقی که ثبت نام پیشنهادی آن ها مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح است باید پیش از ارایه تقاضای ثبت تاسیس به مرجع ثبت شرکت ها،به طریق مقتضی نسبت به اخذ مجوز اقدام و به ضمیمه مدارک تسلیم نمایند.

    فراهم نمودن مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت

بر اساس ماده 196 ق.ت اسناد و نوشتجاتی که برای ثبت شرکت لازم است و در نظامنامه وزارت عدلیه معین شده است به شرح ذیل می باشد:
1-شرکت نامه حاوی مشخصات شرکت
2-اساسنامه
3-صورت جلسه مجمع عمومی
4-صورت جلسه انتخاب مدیران و قبولی آن ها
5-رسید سرمایه

    اخذ مجوزهای ثبتی شرکت

در رابطه با موضوعاتی که نیاز به اخذ مجوز دارند و همچنین موضوعاتی که برای ثبت شرکت نیاز به اخذ مجوز ندارند، لطفاَ رجوع کنید به مقالات  "موضوعات نیازمند اخذ مجوز در ثبت شرکت "  و " موضوعاتی که برای ثبت شرکت نیاز به نیاز به اخذ مجوز ندارند".


نوشته شده در : دوشنبه 5 شهریور 1397  توسط : سامان حسنی.    نظرات() .

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات